Agility är en tävlinfgsform som går ut på att
hunden tar sig igenom en hinderbana med olika typer av hinder.
Det är en fartfylld tävling som bygger på samarbete
och harmoni mellan förare och hund,
lyhördhet, lydnad och kontakt.
Grundtanken är att agility ska vara roligt för förare
och hund.
HINDERBESKRIVNING
| A-HINDER
A-hindret måste ovillkorligen vara stabilt, får ej svikta
och ytan måste vara halkfri. Kontaktfält skall finnas på
både upp- och nedfart och dessa skall vara i klart avvikande färg,
som även skall vara markerad på hindrets sidor. Stegpinnar
skall finnas på hela hindret, även om räfflad matta används.
Stegpinnarna får ej placeras på kontaktfältsgränserna,
utan skall placeras på jämnt avstånd på bägge
sidor om dessa. Korrekt utförande Hunden skall
själv klättra upp på uppfarten och klättra hela vägen
ner. Hunden skall vidröra kontaktfälten i respektive ände
med minst en tass |
| BALANSBOM
Balansbommen måste ovillkorligen vara stabil, får ej svikta
och ytan skall vara halkfri. Kontaktfält skall finnas på både
upp- och nedfart och dessa skall vara i klart avvikande färg, som även
skall vara markerad på hindrets sidor. Stegpinnar skall finnas på
hela upp- och nedfarten, även om räfflad matta används. Dock
skall ej stegpinnar finnas på mittsektionen. Stegpinnar får ej
heller placeras på kontaktfältsgränserna, utan skall vara
placerade på jämnt avstånd på bägge sidor om dessa
Korrekt utförande Hunden skall själv klättra
upp på uppfarten och klättra hela vägen ner. Hunden skall
vidröra kontaktfälten i respektive ände med minst en tass.
|
| GUNGBRÄDA
Gungbrädan måste ovillkorligen vara stabil, får ej svikta
och dess yta skall vara halkfri. Kontaktfält skall finnas på bägge
ändarna och dessa skall vara i klart avvikande färg, som även
skall vara markerad på hindrets sidor. Stegpinnar får ej förekomma.
Korrekt utförande Hunden skall själv gå
upp på gungbrädan, gunga över så att denna slår i
marken och därefter gå av gungbrädan. Hunden skall vidröra
kontaktfälten i respektive ände med minst en tass. |
| HOPPHINDER
/ KOMBINATION Infångarna skall vara stabila medan däremot
de rivningsbara bommarna skall vara lätta att riva samt utförda av ett
material som ej kan skada hunden. Tjockleken på bommarna skall vara
28-50 mm (gäller översta bommen) och dessa får ej ha vassa
kanter. Hindret kan variera i både form och färg. Bommarnas
färg bör avvika från bakgrunden så att hunden ser dem ordentligt.
Tvåfärgade bommar rekommenderas. Korrekt utförande
Hunden skall hoppa över bommarna innanför infångarna utan att
riva. Maximalt tre (3) hopphinder kan användas i en kombination. |
| LÅNGHOPP
Får endast användas i en riktning med början vid den
lägsta delen. Korrekt utförande Hunden
skall hoppa rakt över hela hindret, mellan hörnpinnarna, utan att riva
hindret.
|
| DÄCK
Däckets ram måste ovillkorligen vara stabil, och själva
däcket skall vara stadigt förankrat i ramen. Fästena mellan däck
och ram får ej vara av styv typ såsom järnstång eller liknande,
nylonband eller kätting rekommenderas. Däckets innerkant måste
vara täckt för att förhindra att hunden fastnar. Korrekt
utförande Hunden skall själv hoppa igenom däcket.
Hunden får vidröra däcket.
|
| RUND
TUNNEL Tunnelns längd och form kan varieras. OBS ! Lös
invändig spiral är ej tillåtet. Tunneln ska ligga stabilt
och bör därför kunna fästas i marken så att in-och utgång
ligger stadigt. Vid fastsättning får ej tunnelns dimension minskas
allt för mycket. Korrekt utförande Hunden
skall själv gå igenom tunneln. |
| PLATT
TUNNEL Den platta tunnelns nedhängande del får ej bestå
av material, som kan skapa elektricitet gentemot hundens päls. Den
får heller ej vara för tung så att hunden får problem att
ta sig igenom, ej heller så lätt att den fladdrar i vinden.
Ingången bör vara stabil och tung så risken minskas för
att hunden skall trassla in sig i den platta delen samt bör fästas
i marken, så att ingången ligger stadigt. Öppningen skall
vara formad som ett upp- och nedvänt U. Korrekt utförande
Hunden skall själv gå in i tunneln och själv forcera den platta
delen. |
| BORD
Bordet måste ovillkorligen vara stabilt samt ha en halkfri bordsyta.
Korrekt utförande Hunden skall själv hoppa
upp på bordet och befinna sig på detta under 5 sekunder medan
domaren räknar. Hundens position är ej reglerad. Upphoppet
skall ske via någon av de tre sidor som av domaren är betecknade ”godkända”,
vilken sida som är ”baksidan” meddelas före första
start. Domaren räknar ned sekunderna enligt följande: ”FEM
- FYRA - TRE - TVÅ - ETT - KÖR”. Hoppar hunden ner från
bordet, avbryts ned-räkningen tills hunden åter befinner sig på
detta. |
| SLALOM
Pinnarna skall stå på en linje och vara av trä eller
av motsvarande styvhet. Tjockleken på pinnarna skall vara mellan 30
- 50 mm. Avståndet mellan pinnarna skall vara 45 - 50 cm för small
och medium, samt 55 – 65 cm för large. Antalet pinnar kan vara
8, 10 eller 12. Korrekt utförande Hunden skall
forcera slalomen genom att ta varannan pinne från höger, varannan
pinne från vänster. Hunden måste börja gå in
i slalomen på höger sida om den första pinnen.
|
I agility kan man tävla både individuellt och i lag.
Samtliga klasser indelas i tre storleksgrupper:
Small : Tillåten för hundar vars mankhöjd
är max 34,99 cm
Medium : Tillåten för hundar vars mankhöjd
är mellan 35,00 - 42,99 cm
Large : Tillåten för hundar vars mankhöjd
är över 42,99 cm
Agilityklass I - III
Samtliga hinder bör ingå. I klass I är antalet kontaktfältshinder
maximalt 3, i klass II, samt klass III maximalt 4.
Hunden skall ha uppnått 18 månaders ålder, senast
dagen före tävlingstillfället.
Hoppklass I-III
A-hinder, balansbom, gungbräda samt bord ingår ej. Samtliga
övriga hinder bör ingå.
Hunden skall ha uppnått 18 månaders ålder, senast
dagen före tävlingstillfället.
Banområde och Agilitybana
Banområdet bör ej vara mindre än ca 25 x 35 meter.
Underlaget måste vara av sådant slag att hind-ren står
stabilt.
Agilitybanan består av minst 14 och högst 20 hinderpassager.
Banan får inte inledas eller av-slutas med ett balanshinder.
Däck och lång-hopp skall placeras så att hunden får
en rak ansats mot hindret.
Banan får innehålla maximalt ett (1) slalomhinder och en
(1) kombination, vilka får utföras endast en gång.
En kombination får bestå av maximalt tre hopp-hinder, denna
räknas som en (1) hinderpassage.
Avståndet mellan övriga hinder skall vara 5 - 7 meter.
Ett avstånd på minst 6 meter skall finnas från banområdets
gräns före första hindret, respektive efter sista hindret.
Före start, vid start och målgång
Hund får ej beträda banområdet under tävlingsdagen,
utan tillstånd från tävlingsledaren.
Hund och förare ska tillsammans inträda på banområdet
vid start. Föraren får därefter lämna hunden så
långt denne önskar.
Loppet inleds med domarens visselsignal eller liknande. Tidtagning inleds
först då hunden passerar startlinjen.
Tidtagning avslutas då hunden passerar över mållinjen
eller har diskvalificerats.
Utför hunden tävlingshinder före start blir ekipaget
diskvalificerat.
Domartecken samt felpoäng
Domaren visar med handtecken inne på banan de felpoäng ekipaget
får.
En uppsträckt öppen hand betyder 5 felpoäng och en uppsträckt
knuten näve betyder vägran.
Vid start och vid eventuell diskvalificering, blåser domaren i
en visselpipa eller motsvarande.
Diskvalificeringen gäller endast den klass ekipaget deltog i. Ekipaget
får därför deltaga i nästa klass.
Tidtagning
Endast hundens tid räknas, ej förarens.
Tidtagningen inleds då hunden passerar startlinjen och avslutas
då den passerar mållinjen, eller har diskvalificerats.
Hundens tid från start till mål utgör bantiden.
Till varje bana bestämmer domaren en ideal-tid.
Domaren kan ändra idealtiden senast efter det att 5 hundar har
gått i mål.
Maxtid är den tid hunden har på sig att ta sig runt banan
och beräknas efter idealtiden.
Om maxtiden uppnås avbryts loppet och ekipaget är diskvalificerat.
Tidsfel
Ekipaget belastas med felpoäng för den del av hundens bantid
som överskrider banans idealtid.
Felpoängen utgörs av den del av tiden, som överskrider
fastställd idealtid, inklusive decimaler.
Allmänna banfel
Föraren får under loppets gång uppmuntra hunden med
t ex röst och/eller handklappning
• föraren rör vid hunden under pågående
lopp (5)
• hunden tar fysisk kontakt med föraren (5)
• föraren vidrör hinder (5)
• del av hopphinder faller vid kontakt med hund eller föraren,
rivning (5)
• hunden stannar vid hindret (V)
• hunden passerar förbi hindret (V)
Diskvalificering
I följande situationer blir ekipaget diskvalificerat
• hunden utför fel hinder (”tar fel väg”)
inne på banan
• hunden utför ett tävlingshinder en gång för
mycket, t ex tar om hinder,
utan att dessförinnan vara dömd för vägran på
det aktuella hindret
• hunden har ej avslutat ett hinder och påbörjar nästa,
t ex hunden utför ett tävlingshinder
felaktigt vilket bedöms som vägran av domaren och fortsätter
trots detta till nästa hinder
och påbörjar detta innan felet rättats till
• hunden genar igenom/över/under något tävlingshinder
den ej skall utföra just då.
• hunden utför hindret från fel håll
• föraren utför hinder själv
• föraren passerar över eller under något hinder
på banan
• föraren har något i handen på sin väg
mellan start- och mållinje
• föraren håller i hunden eller hjälper den över
hinder via fysisk kontakt
• hunden är ur förarens kontroll
• hunden vägrar tre gånger
• hunden överskrider maxtiden
• hunden beträder banområdet under tävlingsdagen
utan tillstånd från tävlingsledningen
• hunden uträttar sina naturbehov inne på banområdet
• utomstående hjälper hunden och/eller föraren
• hunden startar med koppel och/eller halsband på sig
• godis/leksak eller liknande får ej förekomma på
banområdet
I dessa fall blir ekipaget, såväl hund som förare, avstängt
från vidare tävlan den aktuella tävlingsdagen.
• föraren agar eller ger hunden annat kraftigt obehag eller
i övrigt uppträder olämpligt
• hundens deltagande strider mot Nationellt dopingreglemente för
hund
• hund som vid något tillfälle under tävlingen
uppträder olämpligt, biter funktionär
eller oprovocerat angriper annan person, eller hund, utesluts från
vidare tävlan med efterföljande rapportering.
Vill du bygga dina egna agilitybanor på datorn, finns det ett
program att ladda hem.
"Course
Designer 3" heter programmet och kan testas gratis i
30 dagar.
Copyright
© Dario Lentini